Bellaaaasblogg

Alla inlägg under november 2012

Av Isabella Nordquist - 25 november 2012 09:28

Godmorgon allihopa!

jag har vart ute i stallet och släppt ut hästarna. egentligen brukar mamma eller pappa släppa ut hästarna på helgerna eftersom jag släpper ut på veckodagarna men idag ville mammi ha hjälp så då fick hon det. Mamma mockade nu på morgonen och jag smörjde lite saker som vart smutsiga sen igår.     

Om några minuter går jag ut igen och ska rida tiffy,det blir en sväng ute i naturen och oboy får följa med.

 


Det var jättelängesen jag hoppade tifflan nu,tråkigt att hon ska till veterinären. Men jag hoppas att hon är frisk så kan vi träna upp henne över vintern:)

Av Isabella Nordquist - 24 november 2012 22:56

sitter och kollar på ridsport,världscup hoppning på Eurosport:D Det här blir sista inlägget för idag men kolla gärna in imorrn oxå för då kommer svaren från frågestunden:) Ska gå o lägga mig tidigt så jag är pigg o glad tills imorrn.

//bloggaren;)hehe


 

Av Isabella Nordquist - 24 november 2012 21:45

1.Hur har du tänkt efter sommarn/våren.vilka hästar ska du ha kvar och vad ska du göra med dom?

jadu. bra fråga;)  Jag har tänkt att iaf ha kvar oboy  såklart han ska vara kvar,min lilla kille. Men troligtvis åker tiffy tillbaka till hennes ägare och dom får hitta en ny ägare:( Vi får se hur det går med preben. jag vill gärna ha kvar han ett år till om jag får.  Nån häst ska bort har vi tänkt så ska vi köpa en d-ponny som mamma kan ha och utbilda;) men allt kan hända och vi kanske ändrar oss


2.Har du hästvana föräldrar?

Min mamma är hästvan,hon har ridit mkt när hon var liten och haft egna hästar. min pappa är väl inte så duktig på själva ridningen men mocka kan han;)   så mest mamma som är med på träningar och tävlingar.


3.Läser du Nellie Bertssons blogg?

nee det gör jag inte. har kollat in på den nån gång men inte så ofta


4.Vad är ditt mål med goldfever nästa år?

Bli stabila på LD och LC höjder och sen klättra upp i klasserna:D


5.vad är målet med Tiffy nästa år?

Hoppa msvb och sen får vi se hur det går.


6. Vad är jobbigast/tråkigast med att ha hästar?


Det jobbigaste är när man bor i sverige så regnar det så himla mkt och när man ska försöka rida i det vädret:( det tråkigaste är att det är så dåligt med tävlingar på vintern/sommarn. Annars är det jätte kul o när det e kul så blire inte jobbigt:D


det var svaren,finns några till frågor men vi får se när dom kommer:D  

Av Isabella Nordquist - 24 november 2012 21:16

Här kommer svaren. har delat upp dom i 2 olika men här kommer första. dom andra svaren kommer senare,orkade bara göra dom här nu;)


När började du rida?

jag började rida när jag var runt 4 år tror jag. då gick jag på en ridskola med väldigt söta och busiga shettisar som kastade av oss en massa gånger;)hehe


 Hur många rosetter har du?

Runt 90 rosetter.


Hur många plaketter har du?

Runt 30 ;)



Hur högt har du hoppat med OŽboy/Preben/Tiffy?

Preben har jag hoppat 1 meter 2 hinder i rad men det är ju bara början   Tiffy har jag hoppat 115  ett hinder men 1 m bana.  Oboy har jag löshoppat 65 cm,han e bara 85 cm så högt för lillkillen;)


Vad är ditt mål med alla 3 hästar?

Preben och jag ska bli mer rutinerade och säkra på LC höjd och sen klättra upp i klasserna. Tiffy och jag ska debutera msvb och så får vi se hur det går sen...vill ju såklart prova msva men vi får se hu högt vi kan nå.

    oŽboy ska bli lite mer väluppfostrad och inte bitas;) höhö

 

 

Läst din blogg sen tidigare och varför hade du Phoenix under sommarn?

Phoenix hade jag som ett litet uppdrag över sommarn för att jag skulle lära mig lite och jag hade ingen häst så då skulle oboy blivit ensam under sommaren och det är inte schysst så vi såg annonsen om en b-ponny som ville ha mera utbildning så då åkte vi och provred och han höll på att bocka av mig men han var perfekt som utbildningshäst:) jättesnäll att hålla på med oxå


Vilken höjd ska du hoppa på pay and jumpen i södertälje?

Jag ska hoppa 80-90 cm,alltså LC och LB.  




  '



Av Isabella Nordquist - 24 november 2012 20:18

Ja,nu är jag hemma och jag tänkte berätta hur det gick på hoppträningen idag. 


Preben var ibörjan väldigt seg och sprang o kolla på andra saker och såg lite vilsen ut eller vad man ska säga. Lyssnade inte riktigt på mig utan gjorde lite som han ville och han var ju lite konstig när han stannade och kollade på mig som att han ville ha godis:) haha.

 ungefär i mitten av passet fick jag låna sporrar av filippa och då satte han kanske mera fart,vet inte om det var jag som taggade upp han lite eller om det var sporrarna...han vart inte jätte mkt piggare men det kanske hjälpte.

 jag övade verkligen på att försöka få honom taggad men imorrn ska han var ännu MER taggad, 

  Han ska studsa och hoppa stillastående och göra luftsprång mot hindrena;) he neej inte riktigt så men om man överdriver i tanken blir det alldeles lagom i verkligheten.

Idag var det VÄLDIGT nyttiga,svåra och kluriga banor och linjer. Preben var inte så lydig idag utan svängde typ 2 galoppsprång efter jag hade sagt till och det funkar inte,inte när man tränar för Maja Heed;) Men han hoppar ju och det är superbra   vi behöver MERA träning,mer hoppning,mer styrka,mer vana....

 jag ska ändra på framridningen imorrn och svänga,öka,minska,halt,öka lite till. Han måste respektera mig (och min skänkel) mera  från början av passet tills han får komma ut ihagen. jag ska vara mer fokuserad och mer bestämd men endå mjuk mjuk i handen för han är väldigt känslig i munnen.

Preben lägger oxå huvudet på sne.han vinklar mulen mot höger och resten av huvudet mot vänster så maja anade att det kanske kunde vara något med munnen,tänderna så tandläkare ska tas ut inom kort.


Imorrn äre hoppträning och annars lugnt,ska vara hemma på tisdag. eller hemma,jag ska åka med tifflan till hölö och besikta henne:S lite nervös...


nu fortsätter så mkt bättre så bye bye. ska anmäla mig och preben till södertäljes pay and jump ikväll/nu:D    

Av Isabella Nordquist - 24 november 2012 17:29

Hej!Sitter och fikar hos sysslingen, ja glömde telefonen hemma så bloggar från mammas mobil. Kommer ett längre inlägg nät jag kommer hem=)

Av Isabella Nordquist - 24 november 2012 11:33

Hej!
Är på stan och köper present till min syssling som jag tror är bara 1 månad så vi ska åka och hälsa på han:)
Men först är det hoppträning med prebus!
Bara 6 dagar kvar till globen horse show:)

Det vart ett sent inlägg men jag har bytt mobil och var tvungen att fixa lite inställningar o konton;)
Gammal bild på mig o tina<3

Av Isabella Nordquist - 23 november 2012 21:21

GLÖMDE bort att påminna er om frågestunden,ni har satt besöksrekord IGEN IGEN IGEN! Så kom igen och fråga så får ni svar om nån dag bara    

Om bloggen

 

Hej! Jag heter bella och fyller 14 år iår. På min blogg får du mest läsa om min och mina hästars utveckling och kämpan mot dom högsta klasserna. Ni får även läsa om skolan,musik, tips m.m  

 

Jag har tävlat upp till LA i hoppning och dressyr och har just nu 3 hästar.

 

Hoppas du kollar in här igen! 

 

 

OŽboy

 

 

Tiffy

 

Kategorier

Senaste inläggen

Blogginlägg


Ovido - Quiz & Flashcards